onsdag 29. juli 2009

Thailandsk politi er gjennomsyra av korrupsjon

Det er ikke akkurat nyheter, denne metoden derimot er ny, uskyldige blir anklagd for nasking i tax free butikker på flyplassen og slipper kun fri mot "kausjon".

Kausjon betyr i dette tilfellet "tea money", korrupsjon eller renspikka svindel, hva en enn måtte kalle det.

Det er tydlig at finanskrisen rammer politifolk også og at de blir stadig mer kreativ i deres inntjeningsmetoder, tidligere har hovedvekt vært på trafikk og gjerne da spesiellt motorsykler, hjelm, bilbelte, sertifikat, fyllekjøring og slikt.

Jeg har også sett tilfeller der de finner på ting, som å kjøre uten bilbelte når man beviselig har bilbelte, selvsagt betaler man, 50kr er mer behagelig enn en natt i buret..

Vg kan også melde at frivillig hjelpekors skal gjøre Thailand tryggere, dette er ikke noen nyhet, det har eksistert frivillig turistpoliti i Phuket et par-tre år allerede og jeg kan ikke se den store effekten i saker som nevnt over.

11 kommentarer:

  1. Korrupt politi.
    Jeg bor i Thailand og er meget godt kjent med politiet sine arbeidsmetode for å kreve inn penger , spesielt trafikkpolitiet, de stopper deg konsekvent med beskyldninger om fartsovertredelse uansett fart, da er det bare å betale, ingen kvittering eller fartsbot, de med de flotteste husene er politifolk har jeg blitt fortalt. Dette er noe Thailand vil slite med i all tid

    SvarSlett
  2. Jeg bor også i Thailand,Men om du blir stoppet av politeiet her får du kvittering for kjøring uten hjelm eller førerkort bot ca.50 kr,kan prutest ned til 30.kr he,he
    Det som er verre er at man kan kjøpe seg fri for mer alvorlige saker,vet om folk som har blitt tatt for både Mord og Narkotika som aldri går i fengsel.

    SvarSlett
  3. Hvor mye et liv er verdt i Thailand er jo avhengig av status og økonomi men det er fullt ut mulig å betale seg ut av ting ja.

    Narkotika er faktisk det verste for der vil en av og til bruke saken for alt den er verdt i media og da kan for ei fjær bli til en hønsegård.

    SvarSlett
  4. Turistpoliti er en vits der nede,i en sak mellom deg og en lokal er hjelp fra turistpoliti vert null og nix.Thailand har ikke det vi kaller mafia,men politiet er det nermeste du kan komme,Visse fraksjoner stryker verandre på ryggen og politiet er en av dem.

    SvarSlett
  5. Vel, jeg bor ikke i Thailand men er der ganske ofte. Har bare en gang blitt stoppet og da hadde jeg virkelig kjørt litt for fort 05:45 på morgenen ute på landsbygda. Jeg sa goddag på Thai og da lyste ansiktet hans opp, selv om jeg fortsatte på engelsk. Deretter fortalte han meg at de var nøye med fart på morgenen og ettermiddagen når det var skolebarn langs veien. Siden jeg var "falang" (bleking) kunne jeg ikke vite at dette var ett satsningsområde og uansett var det litt for tidlig for skolebarna, så om jeg lovet å være forsiktig med skolebarna kunne jeg bare kjøre videre.

    Norske UP ville aldri finne unskyldningen for deg. I stedet setter de opp fotobokser til å ta alle som kjører 10% eller mer over fartsgrensen, uansett tid på døgnet. De bryr seg faen om å holde kontroll på mindre traffikerte veier fordi der er det for liten inntjening. De trenger nemlig å vise til at de gjør en stor innsats.

    Å si at politiet i Thailand er mer korrupt en her hjemme i Norge blir feil, eneste forskjell er at i Thailand går det rett i lomma, her i Norge er det for å få større status.

    SvarSlett
  6. I så tilfelle så er det staten Norge som er korrupt mens politi i Thailand er korrupt :)

    Vel jeg har betalt folk ut av fengsel i Thailand for kjøring uten seritifikat, klart det gikk rett i lomma.

    Som farang i Thailand kan en faktisk slippe unna med endel ting, jeg og en kompis var på skytebanen i Phuket og ble stoppet av politi og han fikk 300Bht i bot siden han hadde glemt sertifikat.

    Vi ble også stoppet på vei tilbake, denne gang av en annen politimann, vi forklarte at vi hadde betalt til en kollega av han.

    Vinket på karen og sa fint hei på thai og forklarte situasjonen, vi ble fint sendt videre, denne gang uten bot:)

    SvarSlett
  7. Ikke så rart de ville ha vekk Thaksin, som faktisk gjorde noe med korrupsjonen. Anklagene mot han synes oppkontruerte av høye militøre og politi!

    SvarSlett
  8. Er nå delte meninger om Thaksin og en ting er sikkert at anklagene ikke er oppkonstruerte, det er ganske omfattende dokumentasjon på kjøp/salg av aksjer i familien knytt opp mot konsesjoner osv.

    En annen ting er at han gjorde det samme som folk før og etter han gjør/har gjort.

    Selv om det er mye som "er feil" i Thailand er det også et fantastisk land med et fantastisk folk:)

    Det er forsåvidt lett å dra frem negative ting men jeg elsker fortsatt landet, derimot hjelper det å være opplyst om enkelte ting.....da går alt sp meget bedre.

    Mai pen rai

    SvarSlett
  9. hei folkens Thailand er et farlig land om du kommer i kontakt med polisen,du åker inn for ingenting Alt der nede koster masse penger,dem som sier noe annet har ikke hatt med polisen å gjøre Det som er mottoet deres er . Hadde du ikke vert her hadde det ikke sjedd så dermed er du skyldig uansett . Å anmelder du noe er det jo du som er den som har FEIL Nei hold dokker unna Thailand folkens

    SvarSlett
  10. Er da ingen grunn til å komme i kontakt med polisen hvis du ikke driter på draget og oppfører deg som en tulling, greit du kan få diverse små bøter hvis du leier bil/sykkel men det er bare å smile å betale.

    Lager du derimot kvalme/sloss/tar dop/kjører i fylla, ja da sliter du...

    Oppfører du deg er Thailand et fantastisk land.

    SvarSlett
  11. Men blir du derimot tatt for en joint i Thailand så kaster de deg i buret og tar allt du har på deg av verdisaker og de kan du se langt etter å få tilbakke. Og i tillegg er taxisjåførene her nede så korrupptte at de først selger deg den jointen også tyster deg til politiet. Så eg som vennligvis bare drikker ble fristet av en taxisjåfør som igjen tystet meg direkte ut. Det får taxisjåføren godt betalt for også. Eg hadde på meg mobil og 15.000 bath og 500nok når eg ble tatt. Eg fikk aldri noe av det tilbakke. I tillegg forlangte de 40.000 i bail som det sienere når eg hadde fått meg advokat visste seg egentlig bare var på 10.000 bath. Så at politiet er ransmenn og tyver og at taxiselskapene jobber sammen med de for å ta deg det er virkelig bevisst i min sak.

    SvarSlett